Norsk kvinne i spansk regjeringsparti

BEATRIZREP

Venstrepartiet Compromis la merke til at norsk-spanske Beatriz Gonzalez Almås hadde sterke meninger som gikk hånd i hånd med det de representerte, og tilbød henne en plass i partiet. Nå blir kvinnen fra Narvik en del av lokaleregjeringen i Altea.

Din Reportasje møter Almås på kontoret hun har på norske Alfaz del Sol, hvor hun jobber som eiendomsmegler for Selvaageide Nordic Sol Commercial. Hun tar imot oss med et varmt smil.

-Det hele begynte med at noen jeg kjenner i Compromis tok kontakt med meg i februar og inviterte meg til lunsj, sier hun. Det ble snakket en del om politikk, og da vi kom til desserten så de på meg med et lurt smil. «Du skjønner kanskje hvorfor vi er her», sa de. «Vi vil gjerne ha deg med i partiet.»

Almås ble overrasket over tilbudet, men takket ja nesten umiddelbart.

logo_compromis

-Jeg har alltid vært opptatt av politikk, og er ikke redd for å utrykke mine meninger. Så langt har jeg stort sett gjort det til venner og på sosiale medier. Men det er jo fint å få muligheten til å gjøre noe mere enn bare å komme med mine meninger.

Almås er født og oppvokst i Skjomen utenfor Narvik. Der bodde hun til hun flyttet til Bergen for å begynne på Norges Markedshøyskole (NMH). Senere dro hun til Oslo, hvor hun jobbet som markedsfører.

-I 1999 bestemte jeg meg for å flytte til Altea hvor faren min kommer fra, forteller hun. Siden da har jeg giftet meg og fått to barn. Jeg savner Norge, men dette er hjemmet mitt nå.

ALTEA Hun setter stor pris på å kunne være med og forbedre ting i dagens Spania hvor arbeidsløshet og korrupsjon er blant de store problemene.

-Helst siden Franco døde på syttitallet og demokratiet ble innført, så har landet hovedsakelig blitt styrt av to partier: Det sosialistiske PSOE og det konservative PP. På mange plasser har det samme partiet sittet i over tjue år. Det har blant annet ført til mye korrupsjon. Men i det siste har det dukket opp nye partier, og for første gang har velgerne flere gode alternativer å velge mellom.

Compromis er et av disse partiene. Det er et regionalt parti med hovedsete i Valencia, men er representert både i det spanske parlamentet og i Europaparlamentet.

-Partiet har en klar venstreprofil. Likhetsidealet står sterkt, samt kampen for å få tilbake velferdsstaten. Det er også et av partiene med sterkest grønn profil. Miljøvern på alle plan er viktig. Samtidig er Compromis opptatt av å beholde valenciansk språk og kultur. Vi vil blant annet at valenciansk som språk skal brukes i alle offentlige institusjoner. Åpenhet og innsyn i kommunens prosesser for å bekjempe korrupsjon er også viktig for oss.

COMPROMISGJENGEN Ifølge meningsmålingene før kommunevalget i slutten av mai, var det klart at det spanske folket ønsket en forandring. Men ingen hadde forventet at Compromis skulle oppnå så mange stemmer som det gjorde i Valencia og andre steder i Alicante.

-Det er PP som har regjert i Valencia i over tjue år. Det samme gjelder Altea. Nå vil Compromis ved hjelp av andre støttepartier ta over. Det er en revolusjon. Men det er ikke bare i denne regionen ting har forandret seg. PP har også mistet makten i Madrid etter nesten 25 år, og i Barcelona gjorde venstrepartiene et godt valg. Høyresiden har tradisjonelt vært sterk i Spania, og PP har en trofast velgerskare. Men med så mange arbeidsløse og så mye korrupsjon, har folk blitt lei av at politikerne bare skylder på hverandre i stedet for å løse problemene.

Telefonen til Almås ringer. Hun slår over til flytende spansk. Etter et par minutter legger hun på.

-Jeg må dessverre gå nå, sier den hyggelige spanske nordlendingen som har holdt på dialekten sin. Jeg har et nytt møte nå, og etterpå blir det enda flere møter. Men bare ring meg om det er noe mer du vil vite.

Din Reportasje spør om hun tror det vil ha noen innflytelse på politikken til Compromis at hun er halvt norsk.

-Jeg håper da det, ler hun. Norsk politikk har gitt mange gode resultater. Det hadde vært en ære å implementere noe av det her.

Hvis du trykker på bildene, kommer de ut i stort format.

LIK SIDEN VÅR PÅ FACEBOOK, DIN REPORTASJE, OG MOTTA ALLE REPORTASJENE VI LEGGER UT GRATIS. 

BEATRIZREP

En tanke om “Norsk kvinne i spansk regjeringsparti

  1. Tilbaketråkk: Beatriz fra Skjomen er byråd for utlendinger – i spansk ferieby | Driv24

Legg igjen en kommentar